Dosarul muzicii HOUSE. Unde a inceput? Ce este? Cum a evoluat?

4 martie 2010
House-ul este un stil al muzicii electronice care a prins contur in cluburile din Chicago ( de aici si conceptul Chicago House). Acest stil a aparut ca o continuare a ceea ce insemna sound-ul muzicii disco la jumatatea anilor '70. La inceput a fost un concept nou, dupa care s-a raspandit in New York, Detroit si, pe ici pe colo, in unele tari europene. Ca stil house-ul a fost influentat de elementele specifice muzicii din anii '70 - o fuziune de soul & funk cu disco. Muzica house a preluat sound-ul traditional din disco si a adus, ca elemente de noutate, linii bass puternice - folosite pe fiecare beat, syntetizatoare, tobe electronice, efecte, sample-uri din funk si pop, reverb-ul si delay-ul, folosite la partea vocala..

 


Etimologie

Originile termenului "house music" sunt disputate si astazi. Unii spun ca provine de la numele unui club - "The Warehouse" (celebru in anii '70-'80, frecventat mai ales de comunitatea gay, de populatia de culoare si de comunitatea latino din Chicago). A devenit un club dance, in momentul in care Frankie Knuckles a mixat pentru prima data disco clasic cu synthpop european, new rave, industrial si cateva track-uri punk. Toate aceste piese au fost lansate de Knuckles cu D.J International Records si cu Trax Records - aceste productii dance au ajuns sa fie cunoscute ca "house music". Remix-ul lui Frankie la piesa "Your Love" (Jamie Principle), este considerata a fi punctul de plecare, pentru ceea ce mai tarziu a devenit un mod de viata - MUZICA HOUSE.

In primul episod dedicat fenomenului house facem o trecere in revista a inceputurilor..de la declaratia lui Jamie Principle care nu s-a gandit nici o clipa ca piesa sa va insemna inceputul a "ceva" , pana in momentul in care house-ul a devenit un fenomen care a crescut in intensitate. Un astfel de salt in materie de "new" in muzica, inregistrase doar rock' and' roll-ul ....in 15 ani din momentul lansarii a devenit fenomen mondial.

Acest episod incepe prin a marca momentul caderii erei disco, chiar cu demolatorul acesteia Steve Dahl. Intra in atmosfera Warehouse si Music Box cu Ron Hardy, Frankie Knuckles si Larry Levan. Povestea continua cu Larry Sherman de la Trax Records, care vorbeste despre felul in care acest label a debutat aceasta lume. Se discuta despre "minimalul electronic" de la inceputul erei house, se intra putin in WBMX si in Hot Mix 5, dar si in Acid House.

DJ-ii, producatori, detinatori de label-uri, toti vorbesc despre muzica house pe care o considera "not a simple sound"... house-ul este un mod de viata. Tot ce a contat si a influentat in acesta zona este prezent in "History Of House Music".

Muzica house este descendenta stilului disco din anii '70, la care au fost adaugate elemente din soul, R&B, funk, salsa, rock, pop si progressive, mesajul pe care-l transmite fiind diversificat. La sfarsitul anilor '70 in piesele disco au inceput sa fie introduse sound-uri electronice, exemplu fiind hit single-ul semnat Donna Summer & Giorgio Moroder - "I Feel Love" (1977). In acelasi an albumul "Trans-Europe Express" al trupei Kraftwerk a inceput sa fie ascultat in discotecile din New York. LP-ul continea o serie de sunete si sample-uri din care, mai tarziu, au aparut silurile techno si drum' n 'bass.

La inceputul anilor '80 DJ-ii din Chicago au fost primii care au facut un experiment: au mixat doua copii ale unei piese disco in acelasi timp. Utilizand tehnica "double copy, DJ-ii au descoperit ca pot repeta versurile, sa sara peste anumite pasaje si sa "lungeasca" refrenul si sa REMIXEZE practic varianta originala disco. Asa a aparut ideea de "remix", care a permis DJ-ilor sa creeze beat-uri noi;  acesta a fost modul in care minuscula comunitate s-a opus track-urilor old disco remixate.

In 1984 Lime a lansat albumul "HiNRG" care venea cu o premiera - stilul dubb. Acesta aducea ca element de noutate "beatboxing-ul" (o forma de percutie vocala care provine din cultura hip-hop) si sectiunea de break-uri. Club mix-urile de la M and M si Jesse Saunders pentru "On and On" (lansate in 1984 si 1985) contin multe elemente din zona "electronic dance music", cum ar fi sintetizatorul (Roland TB-303 - celebrul 303) si vocalul minimal. Abia atunci s-a putut vorbi de primul release house care a fost pus in vanzare si care a fost numit " first house music record".

Muzica house a fost incorporata si in alte stiluri precum: New Wave, Reggae, European Synthpop, Industrial  si Punk. DJ-ii house au experimentat tehnici noi de editare si o serie de instrumente electronice, iar din toate acestea au aparut concepte noi: remixing, sampling, synthesizers si sequencers.

In cel de-al doilea episod din "Istoria Muzicii House" oamenii care au facut parte a fenomenului vorbesc despre highlight-urile din muzica house, despre celebra revolta "DISCO SUCKS!", despre primele tehnici de mixat pe sistemul "double copy"  si despre house... in programele radio.

Muzica house s-a divizat in genuri noi, precum house-ul, garage si club, atat in Chicago cat si in Detroit, fiind produsa pentru a fi ascultata in cluburile locale. Acestea vor cauta sa promoveze productii underground, iar scena clubbing din acea perioada isi schimba si destinatia - din "main" se transforma in "underground". Dorinta de a se distanta de productiile comerciale face ca inregistrarile sa fie concepute altfel, sa aiba o durata mai mare decat ceea ce se asculta in mod obisnuit la posturile de radio. Muzicienii din zonele house, techno, electro si hip-hop folosesc sintetizatoare analog si "sequencer-e", pentru a aduce elemente noi in muzica si pentru a aranja o serie de sample-uri in track-urile lor.

Muzica house a umanizat noile instrumente electronice prin combinatia unor instrumente traditionale si de percutie, vocal soulful, cu sintetizatoare electronice si "beat-box".

Magazinele care puneau in vanzare inregistrari "mainstream" nu au fost foarte ingrijorate de aparitia single-urilor pe vinyl, motiv pentru care si-au pierdut statutul de mari distribuitori de muzica. In Chicaco, magazine de specialitate precum Importes Etc., State Street Records, JR’s Music Shop si Gramaphone Records s-au transformat in optiuni pentru acest tip de muzica.

La inceputul anilor '80 stilul disco era inca de baza, dar asta s-a schimbat in momentul in care au fost inventate "drum machine-urile". Productiile house puteau acum sa sune altfel, prin utilizarea unui mixer si a unui drum machine.

DJ-ul Ron Hardy care venea din zona cluburilor underground, a propus un sound nou - Italo Disco, a cantat astfel de piese in club si intr-un program radio - The Hot Mix 5.

Track-uri precum "Dirty Talk", "MBO Theme" (Klein & M.B.O), "Hip Hop Be Bop" (Man Parrish), "Planet Rock", "Looking For The Perfect Beat" (Soul Sonic Force & Africa Bambaataa), ca si muzica Kraftwerk, au fost cele care au influentat aparitia miscarii Chicago House.

Cel care a profitat de aceste elemente noi a fost Jesse Saunders; a imprumutat din B-boy Hip Hop (ex. "Come To Me"; "Dum Dum" - Gwendolyn), din Italo Disco (ex. "Under Cover" - Dr. Derelict) si a produs prima piesa house din Chicago - "On And On"(1984).

In 1985, Mr Fingers a aparut cu o serie de release-uri cu influente jazz - "Can You Feel It?"; "Washing Machine" si "Mystery Of Love", sound-ul acesta fiind creat cu ajutorul unui Roland TR - 707 si a unui sintetizator Juno 6. Aceste productii au dat startul unui nou trend - stilul Deep House, care are un beat, ceva mai "slow", bpm-ul fiind undeva la 110 - 125. In acelasi an Chip E a lansat "It's House" cel mai bun exemplu al aparitiei unei noi culturi dance - "Chicago House Music".

Un an mai tarziu (1986) Phuture vine cu "Acid Trax", piesa care introduce conceptul de "subcategorie", anume Acid House-ul, care a fost dezvoltat de un muzician din Chicago - DJ Pierre.

Muzica house incepe sa intre si in playlist-urile posturilor de radio, cel care a facut posibil acest lucru a fost Directorul de Programe de la WBMX (102.7 FM) - Lee Michaels, care angazeaza o echipa de DJ rezidenti.

Multe dintre piesele care definesc stilul Chicago House au fost lansate de DJ INternational Records si Trax Records - "Jack The Bass" si "Funkin' With The Drums Again" - Farley Jackmaster Funk (1985); "No Way Back" - Adonis, "Can You Feel It?" si "Washing Machine"- Larry Heard aka Mr. Fingers si un house "anthem" semnat Marshall Jefferson intitulat "Move Your Body", piesa care a crescut popolaritatea acestui stil si in afara metropolei Chicago.

In 1987 productia lui Steve "Silk" Hurley - "Jack Your Body" a fost prima piesa house care a intrat direct pe locul 1 in UK Top 40. Tot in acel an se produce o alta reusita; piesa "Pump Up The Volume" - M/A/R/R/S ocupa aceiasi pozitie in chart-urile britanice. In 1989 Hurley transforma balada soft "Uh Oh Look Out" (Roberta Flack) intr-un dance track, primit excelent de public si presa de specialitate.

Anul 1989 pare sa fi fost anul marilor reusite pentru productiile de acest gen: Black Box lanseaza "Ride On Time" (in care au folosit un sample dintr-un disco hit "Love Senasation" - Loleatta Holloway), Technotronic vine cu "Pump Up The Jam"; ambele au fost NO 1 in UK, dar si productii de Top Ten in chart-urile din State.

In 1990 Madonna da lovitura de gratie cu "Vogue" - piesa a fost pe prima pozitie a topurilor din intreaga lume, devenind cel mai bine vandut single al acelei perioade, pentru Warner Music Group.

"Release The Pressure" (1992) piesa semnata Leftfield a contribuit la aparitia unei noi subcategorii in house, e vorba de Progressive House.

Muzica House nu mai cunoaste bariere si devine un fenomen la nivel mondial.

In toata aceasta perioada insa, prinde contur o noua miscare - Detroit Techno....

In noul episod din Istoria Muzicii House se vorbeste despre arta de a mixa, modul in care aceasta a evoluat, despre felul in care acesta a evoluat, dar si despre noile "instrumente' care au imbunatatit sound-ul adus de productiile house.

Conceptul Detroit Techno a aparut pe la jumatatea anilor '80. Aceasta descoperire apartine, se pare, unui legendar disc jockey al vremii - The Electrifying Mojo (Charles Johnson), un tip care stabilea  politica muzicala in cadrul WGPR. El este cel care a influentat fuziunea sound-urilor eclectice intr-o combinatie noua, cu identitate - Detroit Techno Sound. Acest tip de sunet a fost influentat de productii de la Kraftwerk, Art Of Noise, Man Parish, Soul Sonic Force (B-boy Hip-Hop) si de unii reprezentanti ai Italo Disco, precum Doctor's Cat, Ris, Klein M.B.O. Cei care au dezvoltat stilul Detroit Techno, fiind considerati pionierii genului, sunt Juan Atkins, Derrick May si Kevin Saunderson; acestia sunt "The Godfathers Of Detroit Techno".

Juan Atkins a lansat "No UFO's" la Metroplex Records, o piesa care a fost excelent primita in Chicago si este considerata o productie clasica. A urmat "Technicolor", lansata in 1986.

Derrick May aka "MAYDAY" a venit pe piata cu "Nude Photo" (1986 - Transmat Records), piesa care a fost debutul pentru scena Detroit Techno. A intrat in heavy rotation in cadrul Hot Mix 5 (un show radio mixat de DJi) si in cluburile din oras. Un an mai tarziu. May avea sa lanseze o piesa care a devenit un imn techno clasic - "Strings Of Life".

Compania lui Kevin Saunderson - KMS Records a contribuit substantial la dezvoltarea culturii Detroit Techno. Label-ul a lansat piese care au intrat in playlist-urile radio-urilor din Chicago si in DJ set-urile din cluburi (1986 - Blake Baxter - "When We Used To Play/ Work Your Body"; 1987 - "Bounce Your Body To The Box";  "Force Field"; "The Sound / How to Play our Music"; “The Groove That Won't Stop”). Trupa lui Saunderson, Inner City a lucrat cu Paris Gray si impreuna au lansat hit-urile anului 1988 - "Big Fun" si "Good Life".

In 1989, KMS Records vine cu un alt hit release - "Rock The Beat", piesa care a devenit SOUND DE MAIN pentru cluburile dance din Chicago.

Prima piesa techno facuta vreodata este “Shari Vari”, semnata de cei doi americani de la A Number Of Names.

Primul val Detroit Techno se ridica in 1988 - 89, cu popularitatea acestor artisti, dar si a unor cluburi precum Shelter si Music Institute. In aceiasi perioada, in Europa, scena rave agrea sound-ul Detroit, gratie label-ului Kool Kat Records, care lansa piese din Detroit. Piesa lui Derrick May - "Stings Of Life" a castigat statul de " anthem" in 1989, la cativa ani din momentul lansarii pe piata americana.

Odata ce Detroit Techno a devenit un gen muzical de sine statator, o a doua generatie de artisti locali s-au transformat in "techno icons": Jeff Mills, Richie Hawtin (aka Plastikman) si Carl Craig.

Mills si-a inceput cariera ca "The Wizard"....avea un program de noapte la un post de radio; venea cu tehnici de mixat, cu ultimele aparitii de piese underground si cu productii ale artistilor locali.

Ceea ce a inceput ca o fantezie "Europhile" , un stil elegant, plin de rafinament, s-a transformat, in mod ironic, pe la sfarsitul anilor '90 in ceva vulgar, chessily sentimental si abuz de droguri - aparea Generatia Ecstasy. Detroit Techno s-a transformat in Detroit Hardcore, plin de riff-uri si industrial. Doua label-uri au preluat productiile din aceasta zona - Underground Resistance si +8; ambele lansau mix-uri electro, synth-pop britanic si industrial si in paralel Rave european, care la inceput suna strident si brutal.

Underground Resistance se prezenta ca un grup paramilitar care avea in vizor o tinta precisa: exterminarea productiilor de main din industria muzicii electronice, pe care le numeau "The Programmers". Tema...aparea in track-uri ale genului - Predator, Elimination, Riot sau Death Star...

In paralel label-ul +8, care era condus de Richie Hawtin si John Aquaviva, se distanta de hardcore-ul industrial spre un "minimalist progressive techno sound"; Bpm-ul din productiile lor a crescut (ex."Vortex")..atunci se traia ERA ECSTASY. Abuzul de droguri a dus scena hardcore intr-o extrema periculoasa, numita "brain - dead brutalism"....Si acesta a fost inceputul decaderii....

Spre finalul anilor '90 producatorii erau obligati sa experimenteze sunete noi. In 1994 a fost lansat "Sonic Sunset CD" (Juan Atkins) care venea cu o noua orientare in Detroit Techno. Noua varianta propunea percutii de origina africana; de la manifestarile rasiste ale reprezentantilor acestui gen, paradoxal s-a ajuns, la a fi lolosite elemente din muzica africana...Un exemplu de artist alb care a produs aceasta conexiune intre drums-urile si percutiile din Africa si minimalismul techno, a fost Richie Hawtin - "Afrika".

In luna mai a anului 2000 a avut loc prima editie a Detroit Music Festival....mii de fani ai muzicii electronice au venit in pelerinaj la Hart Plaza. In 2003 organizatorii au schimbat numele festivalului in Movement, apoi in Fuse-In (2005), iar anul trecut s-a ales un nume..poate final...poate nu...Movement: Detroit's Electronic Music Festival!

Istoria muzicii house continua cu un episod nou...greii industriei retraiesc momentele uluitoate din acea perioada..

In Marea Britanie muzica house incepe sa se divida, acest lucru petrecandu-se in anul 1988, cand apare miscarea "Summer Of Love". House-ul in UK isi are inceputurile cam in aceiasi perioada cu debutul miscarii din Detroit; oricum a existat o separare clara in ceea ce insemna muzica house ca parte a scenei gay si ceea de de fapt se vroia a fi acest stil.

House-ul a crescut in nordul Angliei si in South East; bazele au fost puse in 1982 de Factory Records, iar primul club care a preluat noul curent a fost Hacienda (Manchester).

In orase precum Birmingham, Manchester si Londra scena house a mai adus ceva: statiile radio pirat care au angajat DJii care sa ajute la promovarea noului curent. Unul dintre primele label-uri britanice orientate spre house a fost Network Records care a introdus muzica dance din Statele Unite si Italia in act-urile dance din Marea Britanie. Era perioada in care Marshall Jefferson era pe val cu "Move Your Body".

In aceiasi perioada, muzica house prindea contur in Ibiza. In anii '70 insula era un punct de oprire pentru reprezentantii hippie, dar la mijlocul anilor '80 apareau primele cluburi, cum este Amnesia, unde se performa un mix de rock,pop, disco si....house. Aceste cluburi cu un sunet distinct si tone de Ecstasy, au inceput sa influenteze scena britanica.

La sfarsitul anului 1987 DJii ca Paul Oakenfold si Danny Rampling veneau in cluburile din UK (Shoom, Heaven, Future, Spectrum si Purple Raines) cu noul val din cluburile de pe insula plina de viata - Ibiza.

In acelasi timp in US se dezvolta un sound sofisticat, numit "proto-techno music", care se facea auzit in productii semnate Juan Atkins, Derrick May si Kevin Saunderson si Steve "Silk Hurley"...personajul considerat unul dintre pionierii Detroit house..

Cu toate acestea, nu se inregistrau progrese spectaculoase in America. in afara de cateva cluburi noi in Chicago, Detroit si New York; Paradise Garage ramanea un club de top datorita rezidentului Todd "The God" Terry.

Celebrele sale nopti de party - "Weekend" au scris istorie....dar, aparea ceva nou: comunitatea latina iesea la suprafata: Erick Morillo, Roger Sanchez, Junior Vasquez, Danny Tenaglia, Jonathan Peters, sunt cei care dezvolta noi genuri - tribal house, progressive house si funky house.  

Noul sound se auzea la radio ""Time For The Perculator" semnat Cajmere (cunoscut sub numele de Green Velvet si Dajae in calitate de producator), devenea marca sub-stilului Ghettohouse.

Miscarea house din Satele Unite incepe sa se manifeste puternic in perioada 1990 - 1995...

Cum se manifesta si cum influenteaza viata noul val house aflam dintr-un noile episoade "History Of House Music"...

Cum va evolua?? Greu de spus!

Ce se stie cu certitudine este ca vorbim de unul dintre cele mai influente curente din muzica electronica, de "piesa de rezistenta" a ceea ce inseamna sound-ul electronic actual; si mai stim un lucru, MUZICA ELECTRONICA este minunata, tocmai pentru ca e diversificata....

 


comments powered by Disqus


Ne ajutam de "cookies" pe site-ul nostru pentru a ne asigura ca puteti gasi informatia pe care o cautati in cel mai simplu mod.
Continuand, acceptati aceste "cookies". Puteti citi mai multe despre "cookies" si cum functioneaza aici.