The Killers vor incheia ultima seara pe scena principala de la Sziget 2012
Au mai ramas doar 100 de zile!
The Killers, Crookers, Dirtyphonics, DJ Fresh (SA), High Contrast, Borgore, Dope D.O.D., Dynamite MC, Tiga, Azari & Ill, Modeselektor, Kakkmaddafakka, Lamb, Black Seeds, Wild Beasts, Amon Amarth, Flux Pavilion, Saint Etienne, Anti Flag, Gocoo sunt ultimele trupe confirmate la Sziget Festival 2012 (6 - 13 august, Budapesta, Ungaria)
Revenim in curand cu un nou comunicat de presa despre primul party cu tematica, care va avea loc la sfarsitul acestei saptamani, intr-un club din Bucuresti, si cu ultima oferta de bilete cu pret redus.
Informatii despre festival, pe http://szigetfestival.ro/
Prezentare Sziget Festival Budapesta.
Sziget Festival este unul dintre cele mai importante evenimente culturale din Europa, sărbătorind în 2012 a 20-a ediţie, atrăgând, în inima Budapestei, în fiecare an, în jur de jumătate de milion de persoane din peste 60 de ţări.
Internaţionalitatea este una din carecteristicile principale ale festivalului, astfel că oricine are o săptămână liberă la jumătatea lunii august şi vrea sa asculte muzică bună sau să își facă prieteni din toată lumea, Sziget este locul potrivit. Un loc cu totul special, pe o insulă a Dunării cu o atmosferă aparte, o combinaţie de natură, petreceri şi farmecul oraşului.
Sziget este, de fapt, ... mai multe festivaluri într-unul singur cu peste 50 de scene şi corturi special amenajate,cu 200 de programe în fiecare zi. O gamă largă de concerte, de la cele mai mari nume internaţionale pop-rock,world music sau electro, metal, folk, blues sau jazz, până la piesele clasice ce le poţi auzi peste tot în perindările tale pe imensa suprafaţă de desfăşurare a festivalului.
Sziget nu inseamnă doar muzică, programele culturale oferite fiind foarte variate, precum teatru şi dans, circ sau expoziţii. Festivalul se desfăşoară in centrul orașului Budapesta, un oraş cu o scenă culturală foarte dinamică, cu numeroase atracţii turistice, clădiri instorice minunate, faimoasele băi turceşti şi alte locuri speciale pe care trebuie neapărat să le descoperiţi, cum ar fi „ruin pub-urile”.
1993 –
Insula studenţilor Primul Sziget (la momentul respectiv sub numele de Diáksziget sau „Insula studenţilor”), practic organizat de amatori şi voluntarii care nu au făcut rabat la entuziasm, a fost un succes instantaneu. Preşedintele Ungariei a devenit „patronul” evenimentului, iar până la final 43.000 de fani s-au adunat laolaltă pentru a sărbători muzica şi libertatea. Evident, vorbim aici de vizitatori plătitori, însă biletele erau foarte uşor de falsificat, iar gardurile de protecţie nu erau suficient de solide, aşa că, în realitate, putem cu siguranţă să vorbim de un număr mult mai mare. În cadrul primei ediţii au fost susţinute 200 de concerte pe 2 scene şi au rulat 80 de filme în cinematografe în aer liber. În plus, faţă de acestea, 40 de producţii teatrale au fost oferite oaspeţilor, majoritatea lor fiind maghiare, la momentul respectiv. Singura veste proastă a fost bilanţul financiar al evenimentului, un deficit care a fost, din fericire, rapid recuperat mulţumită intervenţiei Consiliului Local al Budapestei.
1994 -
Eurowoodstock După succesul Insulei studenţilor, Müller şi Gerendai s-au apucat imediat de organizarea celei de-a doua ediţii. Dându-şi seama că anul 1994 marca aniversarea a 25 de ani de la legendarul eveniment Woodstock, au decis să aducă un omagiu „mamei” tuturor festivalurilor invitând nu doar artişti maghiari, ci şi internaţionali. Fanii s-au arătat mai mult decât dispuşi să participe, aşa că numărul total al vizitatorilor plătitori a fost cu exact 100.000 mai mare decât în anul precedent. Iar numele mari nu au lipsi, pentru că la Eurowoodstock capul de afiş a fost ţinut de Jethro Tull, Ten Years After, Frank Zappa’s Grandmothers of Invention, Jefferson Starship, Birds, Blood Sweat and Tears şi Eric Burdon. Succesul Eurowoodstock a declanşat reacţii extraordinare în străinătate, iar mass-media internaţională – inclusiv MTV – a vorbit despre eveniment ca despre o excelentă iniţiativă, în timp de petrecerea comemorativă Woodstock oficială organizată în locaţia originală din Statele Unite nu a fost nici pe departe populară pentru mass-media. Problema s-a redus din nou la bani, mai exact la lipsa acestora. Costurile explodaseră, bugetul era de aproape trei ori mai mare faţă de anul precedent, dar bilanţul nu a fost din nou unul pozitiv la final. Din fericire asta nu a fost suficient să oprească entuziasta echipă de organizare din a demara imediat treaba pentru ediţia a 3-a – de fapt, aveau mare nevoie de un eveniment de succes din punct de vedere financiar pentru a acoperi pierderile şi datoriile celei de-a doua ediţii.
1995 – 1998
O perioadă revoluţionară alături de Pepsi Începând cu cea de-a 3-a ediţie, Sziget a devenit un eveniment organizat mult mai profesionist. În 1995, asta se traducea în 3-4 oameni care lucrau la organizare, cu normă întreagă, pe toată durata anului, cărora li se alăturau un personal uriaş de 4.000 de ajutoare înainte şi în timpul festivalului. Vizitatorii au început să se obişnuiască cu faptul că la Sziget sunt prezente importante nume internaţionale, aşa că succesul era evident: în 1995, un număr total de 173.000 de vizitatori au participat la eveniment, în timp ce în 1996 numărul lor s-a ridicat deja la 206.000. Mulţumită sponsorizării de la Pepsi – chiar şi numele evenimentului a fost schimbat în Pepsi Sziget – organizatorii au asigurat stabilitatea financiară, departe de problemele bugetare permanente care au caracterizat primii ani. Această atitudine echilibrată şi profesionistă s-a reflectat şi în calitatea programelor, ce au inclus vedere internaţionale, cum ar fi Slash, Iggy Pop, The Prodigy şi Therapy? care au întreţinut atmosfera pe scena principală. Din punctul de vedere al programului, anul 1997 a fost unul foarte puternic, cu David Bowie, Motörhead, Rollins Band, Chumbawamba şi Faith No More printre artiştii invitaţi. Acesta a fost fără doar şi poate un an revoluţionar, cu un număr total de 260.000 de vizitatori, 600 de programe şi prezenţa MTV la faţa locului pentru a transmite despre eveniment. Iar spiritul internaţional al Sziget a început să se vadă: din ce în ce mai mulţi oaspeţi străini au descoperit evenimentul din Budapesta, iar organizatorii au pus bazele unei asociaţii a festivalului sub numele de Yourope. ’
'99 – 2000
Mecanismul funcţiona perfect, susţinut de un nou acord de parteneriat încheiat cu Pepsi pentru 3 ani. Ultimii doi ani ai secolului trecut au adus formaţii cum ar fi Asian Dub Foundation, Faithless, Guano Apes şi Kool and the Gang, capetele de afiş ale scenei principale Pop-rock, Sziget introducând şi o altă scenă principală World Music. Organizatorii au reuşit să rămână credincioşi idealurilor originale de a avea un festival artistic plin de culoare, atrăgător pentru un număr uriaş de fani. În anul 2000, numărul total de vizitatori a sărit de 300.000, iar o astfel de mare de oameni a făcut posibilă obţinerea unui record mondial Guiness la categoria sărut în grup, prin participarea a 1.592 de cupluri. 2001 Anul acesta a avut loc şi o premieră, adică prima zi sold-out din istoria evenimentului. Prima zi a fost ea în sine un record, iar până la finalul săptămânii numărătoarea fanilor a ajuns la 361.000. Spectacolul oferit de Faithless a atras doar el o mulţime de 40.000 de persoane în faţa Scenei principale, alte capete de afiş, ca Guano Apes, Placebo sau Morcheeba, bucurându-se de un succes asemănător. Şi politicienii au început să descopere festivalul, mulţi dintre ei vizitând evenimentul pentru a-şi construi o imagine „cool” înainte de alegerile generale ce erau programate anul următor.
2002
Pepsi a renunţat la a mai fi sponsorul principal, astfel că Sziget a deveni un brand în sine în anul 2002, aniversând cea de-a 10-a ediţie a festivalului. Iar sărbătoarea a fost una pe cinste, cu o atmosferă relaxată care a devenit în prezent marca înregistrată a Sziget, cu 355.000 de participanţi, peste 1.000 de programe, inclusiv prestaţii artistice din partea a 80 de vedete internaţionale. Deşi poate părea ciudat, singura problemă reală de securitate a avut loc în culise, unde membrii trupei Kosheen s-au încăierat cu basistul lui Iggy Pop, dar din fericire au fost rapid despărţiţi de personalul de securitate. Anul acesta a marcat şi prima vizită a unui prim ministru maghiar, Péter Medgyessy, la festival – profitând de această şansă pentru a capitaliza posibilităţile de PR deja menţionate, dar, în acelaşi timp, demonstrând şi că Sziget a devenit un actor important şi una dintre principalele atracţii ale ţării.
2003
2003 a adus cu sine numeroase recorduri. Nu doar din perspectivă artistică, ci şi o cantitate record de ploaie şi un record de participare în ziua de sâmbătă, care nu a fost încă doborât. Plus un alt record Guiness, constând de data aceasta într-o uriaşă pictură denumită Festival Cyclorama (având dimensiuni gigant: 80 m în lungime şi 390 mp ca şi suprafaţă), realizată de public. Această pictură a fost de 9 ori mai mare decât cea care deţinuse anterior recordul, iar până la final peste 6.000 de fani au luat parte la realizarea ei. Un alt succes a fost reprezentat de noua emisiune TV a festivalului, TV Sziget, care a rulat timp de 8 zile cu transmisiuni în direct, prezentate de celebrităţi din Ungaria.
2004
Pace, dragoste şi petrecere – ca întotdeauna la Sziget. Din nou un record de participare, 369.000 de oameni şi peste 100 de artişti internaţionali, cărora li s-au adăugat 400 de formaţii maghiare, între cele 1.000 de programe diferite prezentate. Coordonata internaţională era din ce în ce mai puternică, reflectată deja de faptul că artiştii prezenţi proveneau din peste 30 de ţări. În cea de-a 4-a zi a festivalului, am sărbătorit vizitatorul cu numărul 3.000.000, iar în Cortul de căsătorii de la Sziget unul dintre participanţi a fost ajutat să se căsătorească cu Scena principală însăşi – dragostea, ştim cu toţii este oarbă, dar cu siguranţă are urechile potrivite. 2005 Evenimentul din 2005 a demarat cu o Zi 0 specială, cu un concert de adio de neuitat al trupei maghiare Illés, cea mai populară formaţie a anilor 60 şi 70, având, la nivelul local impactul pe care doar Beatles au reuşit să îl aibă la nivel mondial. Fiecare zi obişnuită a festivalului avea un suflu din ce în ce mai internaţional, cu peste 170 de artişti străini din 50 de ţări. Recordurile au căzut din nou: audienţa zilei de sâmbătă a ajuns la 70.000, iar 3.000 de participanţi purtând tricouri roşii au format cea mai mare inimă vie a planetei. Sean Paul – şi el jucător de polo pe apă – a invitat echipa naţională de polo pe apă a Ungariei, foarte iubită după victoriile olimpice din anii 2000 şi 2004 (şi ulterior şi din 2008). Anul acesta am asistat şi la o ciudată reuniune de familie, adică o scurtă întâlnire între György Habsburg şi trupa britanică Franz Ferdinand, care şi-a luat numele după prinţul moştenitor al coroanei, din familia Habsburg, ucis în mod tragic.
2006
Spiritul Sziget, bine-cunoscut deja, a fost evident şi în 2006, susţinut de câteva date statistice: 76 de hectare de distracţie, inclusiv 66 de locaţii pentru programele artistice, 3.500 mp de scene, 30.000 mp de locaţii acoperite – în cadrul unor corturi gigant – şi 200 de programe în fiecare zi. Deja evenimentul devenise unul global, oferind publicului 250 de artişti străini şi primind oaspeţi din 44 de ţări diferite. Numărul total de participanţi a fost din nou unul uriaş, atingând 385.000, iar fanii Sziget au doborât un nou record, creând cel mai mare tablou cu o vacă (cu o suprafaţă de 1.700 mp şi cu ajutorul a 1.700 de participanţi).
2007
La cea de-a 15-a ediţie a Sziget, artiştii prezenţi au reprezentat 56 de ţări. Alături de ei am avut şi o puternică prezenţă maghiară, cu 500 de formaţii şi multe alte producţii culturale. Vremea a fost singura care nu a ţinut cu noi, ploile torenţiale ţinând acasă mare parte din publicul aşteptat (numărul total de vizitatori a fost de 350.000). S-au legat prietenii între muzicieni, Manu Chao împrumutând o chitară de la liderul formaţiei maghiare Quimby, urmat de un extraordinară jam session al acestora în culise până în zori. Un alt cap de afiş, Pink s-a bucurat şi de un moment de relaxare la Sziget, comandând un cocktail pe scenă în timpul concertului, apoi mulţumind public chelnerului, destul de jenat, cu o plecăciune teatrală, făcută în faţa a 40.000 de fani. Anul acesta a sosit şi vizitatorul cu numărul 4.000.000.
2008
Iron Maiden s-au asigurat ca primirea să fie una „hard and heavy” în Ziua 0 din 2008, urmată de alte cinci zile obişnuite de festival. Numărul participanţilor a crescut din nou spectaculos, atingând o valoare record în timpul concertului R.E.M., aşa că ziua de sâmbătă a fost oficial „cu casa închisă”. Iar Sziget se regăsea deja pe harta culturală internaţională, fapt dovedit de vizita ministrului francez al culturii, Jack Lang, la eveniment.
2009
În anul 2009 numărul de vizitatori a depăşit 390.000 – depăşind din nou recordurile anterioare. Sziget a început cu o zi specială, denumită ZARE – Muzica împotriva rasismului, cu spectacole dedicate din partea unui număr uriaş de formaţii locale. O altă poveste de succes a fost reprezentantă de zidul Arcadom, cu o lungime de 50 m şi o înălţime de 2 m, construit în memoria Zidului Berlinului şi decorat de artişti stradali din Ungaria, Franţa, Republica Cehă, Slovacia şi Ucraina. Artistul francez prezent a fost Honet, care este deja o celebritate în domeniul artei stradale.
2010
Vedele cap afiş prezente au permis compararea standardelor înalte de la Sziget cu Glastonbury, iar în 2010 reprezentanţii mass-mediei internaţionale au răspuns pe măsură. A fost organizată o masă rotundă de discuţii, printre alţii, cu jurnalişti de la New Musical Express, The Guardian, Mixmag şi The Telegraph, pentru a ne face o idee despre modul în care ei percep Sziget. Iar percepţia lor s-a dovedit a fi una foarte pozitivă, evidenţiind atmosfera unică de prietenie şi organizarea profesionistă. Ei au punctat faptul că ceea ce face Sziget special este faptul că vizitatorii pot să vadă în egală măsură nume mari, dar şi artişti mai puţin cunoscuţi, multe programe care nu sunt neapărat muzicale, şi care sunt foarte rare la evenimente de o asemenea amploare. Scenele au sunat extraordinar, după cum au spus – iar acesta este un alt punct cheie.
2011
Cu fanii proveniţi din 61 de ţări, Sziget a avut toate argumentele pentru a se proclama un „sat global” sau chiar un „oraş global” în 2011. Sistemul exclusiv de plată fără bani a fost introdus şi a funcţionat fără probleme, iar Citypass-ul Sziget-Budapesta a deschis noi oportunităţi turistice pentru toţi fanii. Actorul Jeremy Irons a fost acolo pentru a vedea concertul lui Prince: acest concert a fost pur şi simplu unul uimitor şi a durat mai bine de 2 ore şi jumătate. Prince a revenit a doua zi pentru a vedea concertul Anei Moura. Deborah 'Skin’ Dyer, atracţia trupei Skunk Anansie, ne-a arătat lucruri nemaivăzute până atunci. În mijlocul concertului, ea a sărit pur şi simplu peste public, cântând în timp ce se lăsa purtată pe braţele fanilor şi lăsându-i pe aceştia să o poarte apoi înapoi către scenă. Prestaţia lui Skin nu a fost apreciată numai de public, ci şi toţi muzicienii şi personalul au primit-o în culise cu ovaţii.
2012
Anul a început cu veşti bune: în luna ianuarie Sziget a câştigat titlul de Best Major Festival la European Festival Awards – un masiv vot de încredere dat de către fanii din întreaga lume. În plus, acest eveniment s-a mai clasat şi în primii cinci la categoria Festivalul preferat al artiştilor, demonstrând că fanii şi muzicienii în egală măsură apreciază calităţile Sziget. O altă mare recunoaştere a venit din partea fondatorului Glastonbury, Michael Eavis. Răspunzând unei întrebări adresate de un jurnalist de la New Musical Express, el a spus că fanii care sunt în căutarea unei alternative la Glastonbury (care nu va avea loc în 2012) ar trebui pur şi simplu să meargă la Sziget. Nu putem decât să fim de acord.
Bilete pentru Sziget 2012 se pot cumpara de aici.