Drepturi de autor pentru 95 de ani
6 mai 2009
Bucuresti - 06.05.2009 - Artisti precum Dan Bittman (Holograf), Florin Chilian, Nicu Covaci, Angela Gheorghiu, Alexandru Velea, Vladi Cnejevici, Andrei Maria Tiberiu (Smiley), Florin Grozea (HiQ), Marian Ionescu (Directia 5), Mihai Georgescu (Bere Gratis) se adreseaza Ministrului Culturii pentru sustinerea initiativei europene de schimbare a termenului de protectie a inregistrarilor sonore de la 50 la 95 de ani.
SCRISOARE DESCHISA
In atentia Domnului Teodor Paleologu, Ministrul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National
Pozitia artistilor romani fata de decizia Guvernului Romaniei de a respinge Proiectul de Directiva privind prelungirea termenului de protectie a inregistrarilor sonore
Domnule Ministru Teodor Paleologu,
Prin intermediul acestei scrisori apelam la dumneavoastra, in calitate de Ministru al Culturii, si va rugam insistent sa ne ajutati in eforturile noastre de a modifica termenul de protectie a inregistrarilor sonore in contextul dezbaterii la nivel european a acestei schimbari.
Initiativa Comisiei Europene de a extinde termenul de protectie pentru artistii si producatorii de inregistrari sonore de la 50 la 95 de ani este un semnal clar al faptului ca Europa pune valoare pe talentul sau muzical. Artistii romani si intreaga industrie muzicala din Romania, sustin propunerea Comisiei de a adnota Directiva Termenului de Protectie existenta (2006/116/EC), si asteptam sprijin si din partea dumneavoastra, in scopul sustinerii si conservarii valorilor muzicale romanesti si europene.
Propunerea Comisiei de a extinde termenul de protectie la 95 de ani este oportuna in contextul in care industriile de creatie bazate pe proprietatea intelectuala genereaza un procent in crestere de PIB in UE. In Romania, contributia industriilor bazate pe copyright la PIB-ul Romaniei depaseste 5% la nivelul anului 2005, in prezent fiind mai ridicata.
Diferenta semnificativa dintre marimea termenelor de protectie in UE si SUA faciliteaza pirateria, in special in mediul online acolo unde tehnologia permite inregistrarilor care au intrat in domeniul public in Europa sa fie transmise in tari unde inregistrarile sunt inca sub termenul de protectie.
Uniunea Europeana a ramas in spatele multor altor tari in ceea ce priveste asigurarea faptului ca artistii, interpretii si casele de productie au un termen de protectie adecvat pentru inregistrari. Tari care permit un termen de protectie mai lung decat cel al UE includ: Statele Unite (95-120 ani), Mexic (75 ani), Chile (70 ani), Brazilia (70 ani), Peru (70 ani), Turcia (70 ani), India (60 ani) si Venezuela (60 ani). Australia si Singapore sunt de asemenea pentru extinderea termenului la 70 de ani. Exista un context global spre atingerea unui termen de protectie mai lung.
In contextul actualei reglementari, numarul de inregistrari care sunt pe cale sa iasa de sub protectie este in continua crestere, si include cateva din cele mai importante lucrari muzicale clasice si lucrari ale unor artisti de top ai secolului 20 (Beatles, dar si Maria Tanase, Anda Calugareanu, Florian Pitis, etc). Nu exista niciun motiv pentru care acesti artisti sa nu beneficieze de dreptul de a trai de pe urma muncii lor.
Fata de aceasta initiativa, Guvernul Romaniei intelege sa se opuna fara a preciza motive concrete. Mai exact, Ministerul Culturii impreuna cu Departamentul de Afaceri Europene (DAE) au transmis Reprezentantului Permanent al Romaniei la UE, Dl. Marius Hirte precum si Dnei Director General al Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, Dna Rodica Parvu, opozitia fata de acest proiect de Directiva, acestia votand totodata si pentru blocarea discutiilor pe marginea proiectului in discutie.
Cu atat mai mult, nu intelegem pozitia dumneavoastra daca luam in considerare si faptul ca prelungirea termenului de protectie a inregistrarilor sonore asigura incasari pe termen mai indelungat la bugetul de stat, rezultate din exploatarea drepturilor artistilor si producatorilor, mai ales in cazul catalogului Electrecord, in cazul arhivelor Societatii Romane de Televiziune si Radiodifuziune si, in general, a tuturor inregistrarilor facute in anii 50-70.
Poate cel mai puternic argument este posibilitatea ca un numar mare de artisti sa ajunga in timpul vietii sa isi vada muzica iesita de sub protectia drepturilor de autor avand in vedere ca durata de 50 de ani este o varsta de viata scurta pentru o opera.
Va rugam sa tineti cont de toate aceste lucruri si, ca urmare, sa va reconsiderati pozitia fata de propunerea Comisiei Europene in sensul celor argumentate mai sus si sa comunicati decizia pe care o veti lua tinand cont de faptul ca aceasta ne influenteaza semnificativ viata.
Sursa: musichat.ro
comments powered by Disqus